26 Φεβ 2007

Υποθαλάσσια αρτηρία: έργο πνοής ή ομηρία;

Έντονη αντιπαράθεση και αμφισβητήσεις έχουν ξεκινήσει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σχετικά με την κύρωση της Σύμβασης, από την Κυβέρνηση, για την κατασκευή της Υποθαλάσσιας αρτηρίας. Δυστυχώς, κοντά στα κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά και αισθητικά προβλήματα, που ήταν γνωστό ότι θα δημιουργήσει η υποθαλάσσια τόσο στην δυτική πλευρά, όσο και στην Ανατολική πλευρά, στην Νέα Παραλία και στην Καλαμαριά, ήρθαν να προστεθούν πολύ περισσότερα και πολύ πιο επώδυνα, με την γνωστοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, λίγα εικοσιτετράωρα πριν την ψήφισή της στην Βουλή.

Το έργο, ούτως ή άλλως έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο ήταν «κολοβό», γιατί δεν έχε προβλεφθεί η ομαλή διοχέτευση της πυκνής κίνησης της υποθαλάσσια, μετά την έξοδό της, κοντά στο Μακεδονία Παλλάς. Δεν έχει προβλεφθεί η σύνδεσή της με την ανατολική πλευρά του περιφερειακού δακτυλίου.

Η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι κατασκευάζει την υποθαλάσσια στην Θεσσαλονίκη, ενώ η αλήθεια είναι ότι την κατασκευάζει και την χρηματοδοτεί κατά 80% η ιδιωτική κοινοπραξία.

Την κατασκευή της και το εύλογο κέρδος της κοινοπραξίας, θα το πληρώνουν επί 30 χρόνια, με τα διόδια που θα τοποθετηθούν στην υποθαλάσσια, οι Θεσσαλονικείς. Επειδή το έργο δεν είναι υψηλής ανταπόδοσης, γι’ αυτό και η σύμβαση της εκμετάλλευσής της είναι μακροχρόνια, γι’ αυτό και επί 30 ουσιαστικά χρόνια, όπως ρητά αναφέρεται στην σύμβασή, δεν θα μπορεί να κατασκευαστεί άλλο έργο κυκλοφοριακής υποστήριξης, εάν η κοινοπραξία το θεωρήσει ανταγωνιστικό της υποθαλάσσιας.

Δηλαδή, ακόμη και η αλλαγή ενός φαναριού, στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, πολύ περισσότερο η διαπλάτυνση ή η διάνοιξη ενός νέου δρόμου προς το περιφερειακό και η κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου, απαγορεύεται.

Η φιλοσοφία της Σύμβασης στοχεύει να στέλνει όσο γίνεται περισσότερα αυτοκίνητα που κινούνται στην Θεσσαλονίκη, από την υποθαλάσσια, τουλάχιστον 85.000 ημερησίως, όπως αναφέρεται στην σύμβαση, πρέπει να περνούν για να πληρώνουν τα διόδια.

Δηλαδή, ο στόχος δεν είναι να διευκολύνεται η κυκλοφορία της πόλης, αλλά να στέλνουμε όσο γίνεται περισσότερα στην υποθαλάσσια, ανεξάρτητα εάν αυτό διευκολύνει την κυκλοφορία ή όχι.

Οι Θεσσαλονικείς θα πληρώσουν το έργο και θα είναι ουσιαστικά όμηροί του. Και όλα αυτά γιατί το κράτος δεν θέλει να διαθέσει 500 εκ € για τα 5 χρόνια κατασκευής της Υποθαλάσσιας.

Η δική μου πρόταση ήταν και είναι το έργο να κατασκευαστεί δημοσία δαπάνη, για να μην έχει διόδια και απαγορεύσεις.

Εάν δεν υιοθετηθεί η πρόταση αυτή, τότε να χρηματοδοτήσει το κράτος τουλάχιστον το 50% του έργου, για να περιοριστεί τόσο το κόστος των διοδίων, όσο και οι απαγορεύσεις.

Περιμένω τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας, σχετικά με αυτό το αμφιλεγόμενο ζήτημα.

12 σχόλια:

Dimitris είπε...

Πιστεύω πως τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν, θα είναι πολύ περισσότερα και σοβαρότερα, απο αυτά που θα προσπαθήσουν να λύσουν. Ελπίζω το καλύτερο για την πόλη μας, αλλά ίσως θα έπρεπε να ρωτηθούμε και εμείς τί θέλουμε να γίνει! Επικροτώ αυτήν την προσπάθεια του Γιάννη Μαγκριώτη, γιατί είναι μια αρχή, για να μάθουν οι πολιτικοί μας τι σκεφτόμαστε και γιατί πραγματικά αξίζει!

bollek είπε...

Καλή η πρόταση για το δημοσία δαπάνη κατασκευή του έργου,. Ωστοσο 500εκ ευρώ γιά ένα έργο μη παραγωγικό θεωρώ ότι είναι πεταμένα λεφτά.
Ας δοθούν τα χρήματα αυτά γι ατη δημιουργία διεθνούς πανεπιστημίου. Αυτό θα φέρει χρήμα στην πόλη τουλάχιστον.....

harry είπε...

Επι πάρα πολλά χρόνια οι Θεσσαλονικείς παράγοντες, αλλά και πολλοί απλοί πολίτες, είχαν ως σημαία τους την υποθαλάσσια και το μετρό για να δείχνουν ότι δεν γίνονται μεγάλα έργα στην Θεσσαλονίκη. Βλέποντας κάποιος φίλος μου, που δεν ζει στην Θεσσαλονίκη, όλες αυτές τις αντιδράσεις εναντίον της υποθαλάσσιας, τώρα που το έργο μπαίνει στην τελική του ευθεία, μου είπε το εξής: "καλά εσείς εκεί στην Θεσ/νίκη θα μας τρελάνετε; Τόσα χρόνια μας πρήξατε με την υποθαλάσσια και τώρα δεν θέλετε να γίνει;" Νομίζω ότι η τοποθέτηση του κ. Μαγριώτη δικαιολογεί κάπως τα αδικαιολόγητα. Η ερώτηση που έχω να κάνω είναι "τι προτέιθεται και τι μπορεί να κάνει το ΠΑΣΟΚ αν εκλεγεί στις επόμενες εκλογές για να μετατρέψει αυτό το έργο σε έργο πνοής;"

Γιάννης Μαγκριώτης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Γιάννης Μαγκριώτης είπε...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΔΗΜΗΤΡΗ.
Ευχαριστώ Δημήτρη. Ο τρόπος που μεθοδεύτηκε η ψήφιση της σύμβασης, αποκαλύπτει τον τρόπο που λαμβάνεται μείζονος σημασίας αποφάσεις, χωρίς να γνωρίζουν το περιεχόμενο τους οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή οι πολίτες. Το έργο έχει σχετική χρησιμότητα, έτσι όμως που επιχειρείται να κατασκευαστεί, είναι απαράδεκτο.

Γιάννης Μαγκριώτης είπε...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ bollek.
Είναι αλήθεια ότι το έργο έχει σχετική χρησιμότητα. Ίσως έπρεπε να προηγηθούν άλλα. Εγώ το 2003 είχα προτείνει την κατασκευή γέφυρας, το κόστος της οποίας θα ήταν κάτω από το μισό και ο χρόνος κατασκευής 2 χρόνια.
Το Διεθνές Πανεπιστήμιο, έχει πολύ μικρότερο κόστος. Για την χρησιμότητά του συμφωνούμε.

Γιάννης Μαγκριώτης είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Γιάννης Μαγκριώτης είπε...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ HARRY
Θα αποζημιώσει τον κατασκευαστή για το έργο που θα έχει πραγματοποιήσει και θα το ολοκληρώσει ως δημόσιο έργο. Τότε δεν θα έχει διόδια, ούτε απαγορεύσεις για την πόλη.

Ανώνυμος είπε...

Το κόμμα σας κύριε Μαγκριώτη γιατί ψηφισε το νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την σύμβαση;

Γιάννης Μαγκριώτης είπε...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΝΩΝΥΝΟ.
Το έργο ήταν έτοιμο για δημοπράτηση από το 2003. Η Ν.Δ διαμόρφωσε μόνο την τελική μορφή της Σύμβασης. Το ΠΑΣΟΚ αποφάσισε τελικά να ψηφίσει αυτή την σύμβαση, γιατί φοβήθηκε ότι θα κατηγορηθεί, ότι δεν θέλει τα μεγάλα έργα.

Nikos Manomenidis είπε...

Με βαση την αρχη, να πληρωνει οποιος ρυπαινει, θα πρεπει εαν τελικα γινει η υποθαλασσια, με την οποια ετσι οπως ανακοινωθηκε διαφωνω, το κοστος να μην πληρωνουν οσοι την χρησημοποιουν αλλα οσοι διασχιζουν την πολη επιβαρυνοντας την με ρυπανση και συμφορηση.

Γιάννης Μαγκριώτης είπε...

Απάντηση σε Νίκο Μανομενίδη.

Νίκο, πάντα πρωτότυπος μόνο που τότε ένας οδηγός θα χρειαζόταν μια μέρα να περάσει την υποθαλάσσια, γιατί θα την επέλεγαν οι περισσότεροι.
Το δικό μου ερώτημα είναι γιατί η Θεσσαλονίκη δεν δικαιούται στα επόμενα 5 χρόνια 500 εκ.€ για την κατασκευή της υποθαλάσσιας.
Γιατί να την πληρώνουν οι Θεσσαλονικείς και να καταστούν όμηροι της υποθαλάσσιας με την αποικιοκρατική σύμβαση, που κυρώθηκε στη Βουλή. Η λογική της σύμβασης είναι να υποχρεώνει τα αυτοκίνητα να περνούν από την υποθαλάσσια για να πληρώνουν διόδια, για να πάρει πίσω τα λεφτά με εύλογο κέρδος ο κατασκευαστής. Με την σύμβαση, απαγορεύεται για 30 χρόνια να κατασκευαστεί έργο στην Θεσσαλονίκη που θα θεωρείται ανταγωνιστικό της υποθαλάσσιας. Δηλαδή έργο, το οποίο θα βγάζει την κίνηση έξω από την πόλη.