http://www.capital.gr/news.asp?id=1283370
Οι συμβάσεις παραχώρησης, όπως ξέρετε συγκροτήθηκαν και κυρώθηκαν με νόμο στη Βουλή το 2007. Τότε, ψηφίσαμε τις συμβάσεις αυτές γιατί ήταν ένα άρθρο η καθεμία, ασκώντας ταυτόχρονα κριτική σε πολλές πτυχές τους.
Ήταν εμφανείς οι ελλείψεις στις μελέτες, τα προβλήματα περιβάλλοντος και αρχαιολογίας, όπως επίσης και το θέμα της πολύ χαμηλής χρηματοδότησης του Δημοσίου, γεγονός που οδηγούσε σε πυκνά και ακριβά διόδια και υψηλή ιδιωτική χρηματοδότηση.
Δυστυχώς, όλα αυτά τα προβλήματα εμφανίστηκαν από το 2008, χρονιά έναρξης των συμβάσεων παραχώρησης.
Από τις αρχές του 2010 εμείς ως Δημόσιο, ήμαστε έτοιμοι για όλες τις αναγκαίες αλλαγές και μέσα σε αυτές προτείναμε τη μείωση των διοδίων. Σημειώνω πως με βάση τις συμβάσεις, για οποιαδήποτε αλλαγή πρέπει να συμφωνήσουν και οι δυο πλευρές. Στην αρχή, η ιδιωτική πλευρά δεν δέχτηκε καν να συζητήσει, κάτι που έκανε προς το τέλος του 2010. Όμως, οι τράπεζες, από τα μέσα του 2010 είχαν αρχίσει να διακόπτουν τη χρηματοδότηση των έργων γιατί δεν τα θεωρούσαν βιώσιμα. Εμείς διαφωνήσαμε με αυτή τους την εκτίμηση και ζητήσαμε να συνεχίσουν την χρηματοδότηση. Παρότι στις συζητήσεις που ξεκίνησαν στο τέλος του 2010 και ολοκληρώθηκαν γύρω στο Πάσχα του 2011, καταλήξαμε σε Μνημόνια Συναντίληψης, με κάθε παραχωρησιούχο ξεχωριστά, για τη λύση των προβλημάτων και τη μείωση των διοδίων, οι τράπεζες δεν ξεκίνησαν την επαναχρηματοδότηση των έργων και φυσικά δεν συμφώνησαν στη μείωση των διοδίων.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα, το Δημόσιο είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις προς τον παραχωρησιούχο. Εκκρεμότητες υπήρχαν, όπως οι απαλλοτριώσεις, μέχρι το καλοκαίρι του 2009. Όμως σε κάθε περίπτωση τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου.
Η κυβέρνηση θα υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, το φορολογούμενο πολίτη και τα έργα.
Με εκτίμηση
Γιάννης Μαγκριώτης
Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων