30 Μαΐ 2008

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε

O Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Α΄ Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μαγκριώτης και πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για τα δημόσια έργα, επισκέφθηκε σήμερα την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε. και συναντήθηκε με την Διοίκηση της Εταιρείας.
Ο κ. Μαγκριώτης, αφού ενημερώθηκε από την Διοίκηση για την πορεία υλοποίησης του έργου, υπογράμμισε:
«Ο κ. Σουφλιάς τον Σεπτέμβριο του 2007 στην Θεσσαλονίκη τόνιζε, ότι από τον Μάρτιο του 2004 επιταχύνθηκαν οι ρυθμοί κατασκευής του έργου και ότι το έργο θα παραδοθεί το 2008. Τα πραγματικά στοιχεία όμως για τις παραδόσεις του οριζοντίου άξονα του έργου εμφανίζουν σημαντικότατες καθυστερήσεις και η ολοκλήρωσή του στα τέλη του 2008 είναι πρακτικά ανέφικτη.
Ειδικότερα, η Εγνατία Οδός ΑΕ και για τα έτη 1997-2003 παρέδιδε 50 χλμ. αυτοκινητοδρόμου στο σύνολο των επτά ετών (μέσος όρος). Εάν ωστόσο λάβουμε υπόψη μας τα έτη 2001, 2002, 2003, όταν πλέον το έργο βρισκόταν σε πλήρη ανάπτυξη υπερνικώντας τις αδράνειες εκκίνησης, οι παραδόσεις ξεπερνούσαν τα 100 χλμ. ανά έτος (μέσος όρος).
Οι αντίστοιχες παραδόσεις της Ν.Δ. δεν ξεπερνούν τα 37 χλμ, όταν αυτές θα έπρεπε να αγγίζουν τα 70 με 100 χλμ., Κατά συνέπεια οι ρυθμοί ολοκλήρωσης του έργου μειώθηκαν δραματικά. Όλες οι παραδόσεις των ετών 2004 και 2005 αφορούσαν σε έργα, τα οποία βρίσκονταν σε εξέλιξη, όταν ανέλαβε η νέα πολιτική ηγεσία. Για παράδειγμα, Καστανιά (26χλμ), Μέτσοβο (9χλμ) και Ασπροβάλτα (22χλμ), που παρεδόθησαν από την προηγούμενη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ με ποσοστό κατασκευαστικής ολοκλήρωσης που ξεπερνούσε το 80%.
Το ΠΑΣΟΚ παρέδωσε στην Ν.Δ. ικανή ωριμότητα μελετών, ώστε να καταστεί δυνατή η δημοπράτηση όλων των υπολειπόμενων τμημάτων από την Ν.Δ. ακόμη και εκείνων που δεν είχαν διασφαλισμένη χρηματοδότηση επί ΠΑΣΟΚ. Εξάλλου το παραπάνω τεκμαίρεται και από το γεγονός, ότι καμία μελέτη των υπό κατασκευή τμημάτων δεν δημοπρατήθηκε με τον Νόμο 3316/05.
Επιπροσθέτως οι απορροφήσεις των εργολαβιών των δημοπρατήσεων του 2005 δεν βρίσκονται σε αντιστοίχηση με το επίπεδο ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου των εργολαβιών».
Ο κ. Μαγκριώτης εξέφρασε τον προβληματισμό του για τις μεγάλες εκπτώσεις που έχουν δοθεί στα υπό κατασκευή τμήματα και για τον κίνδυνο εμφάνισης μεγάλων οικονομικών υπερβάσεων που θα έχουν ως αποτέλεσμα την μη ολοκλήρωση των τμημάτων.
Κατά τη συζήτηση μεταξύ του κ. Μαγκριώτη και της Διοίκησης, αναφέρθηκε ο διπλασιασμός του προσωπικού της Εγνατίας από 300 άτομα σε περίπου 600. Ο κ. Μαγκριώτης εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για το κατά πόσον έχουν τηρηθεί οι αναγκαίες διαδικασίες ένταξης αυτών στις οργανικές θέσεις του Οργανογράμματος της εταιρίας. Ζήτησε επίσης από την διοίκηση της Εγνατία Οδός Α.Ε. να περιγράψει με σαφή και τεκμηριωμένο τρόπο πού θα απασχοληθεί το σύνολο του στελεχιακού δυναμικού της εταιρίας μετά το πέρας ολοκλήρωσης του έργου και ποια επιχειρησιακά σενάρια έχουν εκπονηθεί προς τούτο, γιατί το στελεχιακό δυναμικό της ΕΓΝΑΤΙΑΣ, είναι υψηλής ποιότητας με μοναδική κατοχή τεχνογνωσίας.
Οι καθυστερήσεις στην Υλοποίηση των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) κατά μήκος της Εγνατίας, όταν ο σχεδιασμός τους και τα τεύχη δημοπράτησης αυτών ήταν έτοιμα από τον Απρίλη του 2003, απετέλεσε αντικείμενο διεξοδικής συζήτησης κατά την οποία ο κ. Μαγκριώτης κατέγραψε τις σοβαρές ευθύνες για αυτή την καθυστέρηση τόσο της διοίκησης της Εγνατία Οδός Α.Ε. όσο και του ΥΠΕΧΩΔΕ και τόνισε, ότι η περαιτέρω καθυστέρηση αυτών, όπως γίνεται ευλόγως κατανοητό δεν τον καθιστά ένα σύγχρονο Ευρωπαϊκό αυτοκινητόδρομο.
Επιπλέον συζητήθηκαν, οι πηγές χρηματοδότησης για την συντήρηση (στοιχειώδης και βαριά συντήρηση) του αυτοκινητοδρόμου. Ο κ. Μαγκριώτης τόνισε, ότι η διοίκηση δεν έδωσε πειστικές απαντήσεις για το σύννομο των ακολουθούμενων διαδικασιών, όσο και για την διασφάλιση της αναγκαίας συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου που θα τον καθιστά εφάμιλλο εκείνων της Ευρώπης.
Τέλος, ο κ. Μαγκριώτης εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για την παντελή απουσία δημόσιας διαβούλευσης για την χάραξη της Εξωτερικής Ανατολικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, ένα έργο τεράστιας σημασίας για την Θεσσαλονίκη, τουλάχιστον με την τοπική αυτοδιοίκηση και επιφυλάχθηκε το συγκεκριμένο θέμα να αποτελέσει αντικείμενο νέας συνάντησής του με την διοίκηση της Εγνατίας σε σύντομο χρόνο. Για το έργο αυτό τόνισε επίσης, ότι δεν υπάρχουν δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα, ούτε φυσικά διασφαλισμένοι πόροι για την κατασκευή και ολοκλήρωσή του.

21 Μαΐ 2008

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΠΑΣΟΚ Α΄ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κ. ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΓΚΡΙΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΞΠΡΕΣ» & ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ κα. ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΛΑΧΟΔΗΜΟΥ

1. Γιατί το ΠΑΣΟΚ καταψηφίζει το Γενικό Χωροταξικό Σχεδιασμό;
Δεν δόθηκε επαρκής χρόνος για διάλογο. Για τον λόγο αυτό , όπως και για λόγους ουσίας, είναι αντίθετοι οι περισσότεροι και οι σημαντικότεροι κοινωνικοί φορείς. Το σχέδιο αντί να δημιουργεί ένα πλαίσιο επίλυσης προβλημάτων, ευνοεί την διαιώνιση τους. Ευνοεί την ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση της ανάπτυξης στο λεκανοπέδιο, κάτι που μόνο σε χώρες της Λατινικής Αμερικής παρουσιάζεται. Δευτερεύοντος ευνοεί την ανάπτυξη σε άλλα αστικά κέντρα, χωρίς να την συναρτά με την ανάπτυξη της περιφέρειάς τους.
Το σχέδιο κυριαρχείται από την κατασκευαστική λογική της περιόδου 60’ – 70’. Πρόκειται για ένα κείμενο που αδικεί την Ελλάδα και το μέλλον της.

2. Ο κ. Σουφλιάς σας κάλεσε να καταθέσετε προτάσεις βελτιώσεων. Ποιες προτάσεις θα πρέπει να αναμένουμε από το κόμμα σας;

Το ΠΑΣΟΚ από το 2003, όταν ξεκίνησε αυτή η προσπάθεια είχε διατυπώσει το περίγραμμα των προτάσεών του. Το τρίπτυχο των αρχών μας είναι, προστασία και αναβάθμιση περιβάλλοντος, οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή. Θέλουμε η παράμετρος της ανταγωνιστικότητας να στηρίζεται στην αειφορία και την ποιότητα και όχι στην υπερεκμετάλλευση του ήδη κορεσμένου χώρου. Αυτό οδηγεί στην σπατάλη των φυσικών πόρων, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, αλλά και την υποχώρηση της αξίας της γης και των ακινήτων σε λίγα χρόνια. Γι’ αυτό πρέπει να υπάρχει χρονοδιάγραμμα περιορισμού και απαγόρευσης της εκτός σχεδίου δόμησης και ανάσχεση επέκτασης των πόλεων, για να ενισχυθεί η οικονομική και οικιστική ανάπτυξη στα μικρά και μεσαία οικιστικά συγκροτήματα των περιφερειών.

3. Γιατί συνδέετε τον Χωροταξικό Σχεδιασμό της Κυβέρνησης με την εξυπηρέτηση συμφερόντων που δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό;

Η κριτική αυτή έχει τεκμηριωθεί από πολλούς φορείς και τα βασικά επιχειρήματα είναι δύο. Πρώτον, το Εθνικό Χωροταξικό ουσιαστικά προεγκρίνει τις βασικές επιλογές του Ειδικού Χωροταξικού για τον Τουρισμό, χωρίς να στηρίζεται σε μελέτες, ειδικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Δεύτερον, προτείνει την Τουριστική Ανάπτυξη τύπου Ισπανίας της δεκαετίας του 70’. Δηλαδή, μεγάλα και πυκνά τουριστικά συγκροτήματα και μέγιστη κατανάλωση του χώρου. Δεν παραδειγματιζόμαστε από την Ισπανία, που εδώ και μερικά χρόνια γκρεμίζει ολόκληρα τουριστικά συγκροτήματα. Στοχεύει στην ανάπτυξη αυτής της μορφής σε περιοχές ιδιαίτερα υψηλού κάλους και στα νησιά. Αδιαφορεί για την αειφορία και την βιωσιμότητα της ανάπτυξης. Γρήγορο και πρόσκαιρο κέρδος είναι η λογική του.

Παρακαλώ για τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας