26 Φεβ 2007

Υποθαλάσσια αρτηρία: έργο πνοής ή ομηρία;

Έντονη αντιπαράθεση και αμφισβητήσεις έχουν ξεκινήσει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, σχετικά με την κύρωση της Σύμβασης, από την Κυβέρνηση, για την κατασκευή της Υποθαλάσσιας αρτηρίας. Δυστυχώς, κοντά στα κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά και αισθητικά προβλήματα, που ήταν γνωστό ότι θα δημιουργήσει η υποθαλάσσια τόσο στην δυτική πλευρά, όσο και στην Ανατολική πλευρά, στην Νέα Παραλία και στην Καλαμαριά, ήρθαν να προστεθούν πολύ περισσότερα και πολύ πιο επώδυνα, με την γνωστοποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, λίγα εικοσιτετράωρα πριν την ψήφισή της στην Βουλή.

Το έργο, ούτως ή άλλως έτσι όπως ήταν σχεδιασμένο ήταν «κολοβό», γιατί δεν έχε προβλεφθεί η ομαλή διοχέτευση της πυκνής κίνησης της υποθαλάσσια, μετά την έξοδό της, κοντά στο Μακεδονία Παλλάς. Δεν έχει προβλεφθεί η σύνδεσή της με την ανατολική πλευρά του περιφερειακού δακτυλίου.

Η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι κατασκευάζει την υποθαλάσσια στην Θεσσαλονίκη, ενώ η αλήθεια είναι ότι την κατασκευάζει και την χρηματοδοτεί κατά 80% η ιδιωτική κοινοπραξία.

Την κατασκευή της και το εύλογο κέρδος της κοινοπραξίας, θα το πληρώνουν επί 30 χρόνια, με τα διόδια που θα τοποθετηθούν στην υποθαλάσσια, οι Θεσσαλονικείς. Επειδή το έργο δεν είναι υψηλής ανταπόδοσης, γι’ αυτό και η σύμβαση της εκμετάλλευσής της είναι μακροχρόνια, γι’ αυτό και επί 30 ουσιαστικά χρόνια, όπως ρητά αναφέρεται στην σύμβασή, δεν θα μπορεί να κατασκευαστεί άλλο έργο κυκλοφοριακής υποστήριξης, εάν η κοινοπραξία το θεωρήσει ανταγωνιστικό της υποθαλάσσιας.

Δηλαδή, ακόμη και η αλλαγή ενός φαναριού, στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, πολύ περισσότερο η διαπλάτυνση ή η διάνοιξη ενός νέου δρόμου προς το περιφερειακό και η κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου, απαγορεύεται.

Η φιλοσοφία της Σύμβασης στοχεύει να στέλνει όσο γίνεται περισσότερα αυτοκίνητα που κινούνται στην Θεσσαλονίκη, από την υποθαλάσσια, τουλάχιστον 85.000 ημερησίως, όπως αναφέρεται στην σύμβαση, πρέπει να περνούν για να πληρώνουν τα διόδια.

Δηλαδή, ο στόχος δεν είναι να διευκολύνεται η κυκλοφορία της πόλης, αλλά να στέλνουμε όσο γίνεται περισσότερα στην υποθαλάσσια, ανεξάρτητα εάν αυτό διευκολύνει την κυκλοφορία ή όχι.

Οι Θεσσαλονικείς θα πληρώσουν το έργο και θα είναι ουσιαστικά όμηροί του. Και όλα αυτά γιατί το κράτος δεν θέλει να διαθέσει 500 εκ € για τα 5 χρόνια κατασκευής της Υποθαλάσσιας.

Η δική μου πρόταση ήταν και είναι το έργο να κατασκευαστεί δημοσία δαπάνη, για να μην έχει διόδια και απαγορεύσεις.

Εάν δεν υιοθετηθεί η πρόταση αυτή, τότε να χρηματοδοτήσει το κράτος τουλάχιστον το 50% του έργου, για να περιοριστεί τόσο το κόστος των διοδίων, όσο και οι απαγορεύσεις.

Περιμένω τα σχόλια και τις παρατηρήσεις σας, σχετικά με αυτό το αμφιλεγόμενο ζήτημα.

25 Φεβ 2007

Αξίζει...

Να πω το καλώς ήρθατε σε ένα νέο βήμα διαλόγου. Στην σύνθετη και αντιφατική πολιτική συγκυρία, είναι πολύ δύσκολο, τόσο οι πολιτικοί όσο και οι πολίτες, να συναντηθούν σε πεδία νηφάλιου και υπεύθυνου διαλόγου. Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι αυτό το θορυβώδες περιβάλλον μπορεί εύκολα να αλλάξει. Ας κάνουμε όμως μια προσπάθεια. Αξίζει...